Sponsoreret Dato: 7. november 2022

8 SEO råd til den nystartede virksomhed

Som virksomhed i dag kan man nærmest ikke komme udenom at have en hjemmeside. Det er nemlig altafgørende for en virksomhed at være til stede på internettet. Det ved de fleste virksomhedsejere efterhånden, men som virksomhed er det desværre ikke nok bare at være til stede for at blive set og nå ud til kunderne. Konkurrencen på Google er nemlig benhård, og det kræver et godt SEO-arbejde at være med, der hvor det er sjovt. SEO handler nemlig om at få sin hjemmeside synlig i Googles søgeresultater.

Som nystartet virksomhed, der netop er blevet registreret, kan det virke uoverskueligt at komme op og lege med de store på internettet. Men fortvivl ikke. Vi giver dig her de 8 bedste råd indenfor SEO målrettet dig, der står med en nyopstartet virksomhed, og som er ved at udarbejde en forretningsplan.

1. Lav en god og brugervenlig hjemmeside

Det er vigtigt at have en god og brugervenlig hjemmeside. Ikke kun fordi kunder bliver skræmt væk af dårlige hjemmesider, men også fordi Google belønner det. Sørg derfor for, at du har en hjemmeside med et relevant domænenavn, og som er mobiloptimeret og logisk opbygget med brugerne for øje.


2. Søgeordsoptimér dit indhold

Indholdet på din hjemmeside skal også være søgeordsoptimeret, således at Google forstår, hvad din hjemmeside handler om, og hvad du tilbyder. Søgeordsoptimering er en mere kompleks størrelse end som så, men grundlæggende handler det om at lave en søgeordsanalyse og lave kvalitetsindhold, der indeholder de relevante søgeord. Google gennemskuer, hvis en tekst er plastret til med søgeord. Derfor skal det indgå på en naturlig måde - og gerne være i begyndelsen af en tekst og i overskrifter.

3. Producér unikt indhold - hver gang

Når du producerer indhold, er det vigtigt at producere unikt indhold. Det betyder, at du hverken må “låne” formuleringer fra andre, kopiere leverandørers produktbeskrivelser eller genbruge tekst på tværs af egne sider. Google straffer nemlig duplikeret indhold. Derfor skal al tekst være unikt, hvilket du sikrer ved at skrive det hele fra bunden selv (eller få en professionel tekstforfatter til det).

4. Opsæt indholdet overskueligt og brugervenligt

Når du lægger indholdet på siden, skal det også være brugervenligt. Det betyder blandt andet, at det er en god ide med overskuelige afsnit, punktopstilling og overskrifter. Overskrifterne skal desuden være de foruddefinerede H-tags (H1-H6), du finder i hjemmesidens backend.

5. Brug SEO-værktøj i backend

Nogle CMS-systemer har et SEO-værktøj, som kan hjælpe med optimeringen. Det anbefales at benytte det, hvis det er muligt. Har du Wordpress som CMS-system, hedder værktøjet Yoast SEO. Den hjælper blandt andet med læsevenligheden og længden, men også om optimering af meta, titel, billeder, links osv.

6. Lav intern linkbuilding

En del af SEO-optimering handler også om linkbuilding. Det er nemt og meget relevant at benytte interne links dvs. links der peger hen på nogle af dine andre sider på hjemmeside. Hvis du har relateret indhold, er det derfor en god idé at linke til det. Det hjælper ikke kun Google og din søgeoptimering. Det hjælper også brugerne, der søger informationer, services og/eller produkter.

7. Vær opmærksom på ekstern linkbuilding

En anden del af linkbuilding er den eksterne. Links fra andre hjemmesider ses i Googles øjne som anbefalinger, og derfor kan det styrke din hjemmesides placering på Google, når andre linker dertil. Dette er en disciplin, man skal være varsom med, hvis man ingen erfaring har dermed. Det kan nemlig både vise sig at være spildt arbejde eller direkte skade din placering på Google. Korrekt og god ekstern linkbuilding kan dog være guld værd. Mange vælger at outsource dette til professionelle SEO bureauer, der har eksperter siddende.

8. Få hjælp af SEO-bureauer

Hvis du ikke selv har erfaring med SEO, kan det særligt være en god ide at outsource arbejdet til eksterne bureauer. Her sidder nemlig et hus fuld af eksperter, som ved, hvad det drejer sig om. Mange tror, at det er den dyre løsning, men det kan være godt givet ud. Du slipper nemlig for spildt arbejde, og du er sikret, at dine opgaver varetages af eksperter. Desuden skal SEO hele tiden vedligeholdes, ellers kommer konkurrenterne hurtigt og overhaler indenom. Derfor er det oplagt med abonnementsløsninger.