E-Boks – Sådan bruger du den digitale postkasse

E-Boks er en platform, hvor du kan læse din digitale post fra offentlige myndigheder og private virksomheder. Siden 2014 har det været obligatorisk for alle borgere i Danmark over 15 år at kunne modtage digital post fra det offentlig. Dette kan enten foregå via e-Boks eller Borger.dk – du bestemmer selv hvilken af disse services, du vil benytte.

Hvad er e-Boks?

E-Boks er en enkel, sikker og gratis service, som fungerer som din personlige digitale postkasse. Her kan du modtage post fra det offentlige, men også fra en lang række private virksomheder – f.eks. lønsedler fra din arbejdsplads, forsikringspolicer, telefonregninger og kontoudtog fra din bank. Din indbakke i e-Boks har ubegrænset plads, ligesom du selv har mulighed for at gemme vigtige dokumenter her.

E-Boks er et selvstændigt aktieselskab, som blev stiftet i 2001, og ejes af Nets og PostNord. Ønsket med e-Boks var at effektivisere forsendelse af post mellem virksomheder og private. Resultatet er færre udgifter til porto, en bedre og mere effektiv service samt mindre belastning af miljøet. Ud over digital post kan e-Boks i dag også anvendes til bl.a. tovejskommunikation, digitale underskrifter og online-betalinger.

Få en introduktion til e-Boks i videoen nedenfor:

Sikkerhed med digital post

Du kan være helt tryg ved at benytte din digitale postkasse i e-Boks eller på Borger.dk. Din digitale post sendes krypteret, så ingen andre kan få adgang til den. Samtidig er din postkasse bundet op på dit cpr-nummer. Det betyder, at din digitale postkasse er 100% privat, og det er altså ikke muligt at dele postkasse med din partner.

Til gengæld er det muligt at give en anden person læseadgang til din digitale post. Du kan f.eks. give dine børn eller børnebørn adgang til din digitale post. Dette kan gøres, når du er logget ind i e-Boks eller på Borger.dk, eller ved fysisk henvendelse på kommunens Borgerservice – eventuelt med en fuldmagt, hvis du ikke selv har mulighed for at møde op. Ønsker du helt at blive fritaget for digital post, kan du læse om muligheden på Borger.dk her.

Opsætning af e-Boks

Det er meget nemt at komme i gang med at bruge e-Boks – det eneste, du skal bruge, er en e-mailadresse og dit NemID. Du kan oprette dig som ny bruger af e-Boks her. E-Boks findes både til private og til virksomheder. Vælg ’Opret privat’, hvis du er privatperson. Herefter skal du gennemgå et kort oprettelsesforløb, hvor du indtaster din e-mailadresse og accepterer vilkår for brug af e-Boks. Til sidst skal du vælge afsendere. Hvem vil du gerne modtage post fra i din e-Boks? Vælg f.eks. din arbejdsgiver, din bank, dit pensionsselskab etc.

Når du har oprettet din konto, kan du benytte e-Boks gennem hjemmesiden eller via den officielle app. Find app’en hvor du normalt henter dine apps. For at benytte app’en skal du bruge en aktiveringskode, som du får ved at logge på hjemmesiden. Se hvordan du henter og sætter e-Boks op til din mobil i videoen nedenfor:

Sådan ser du om der er digital post

Når du opretter din e-Boks, tilknytter du samtidig din e-mailadresse til din konto. Når dette er gjort, modtager du en e-mail hver gang der er ny digital post i din e-Boks. Enkelt og praktisk. Du kan også vælge at modtage en SMS, når der er ny post til dig. Dette kan gøres under menuen ’Indstillinger’ når du er logget ind i e-Boks.

Husk at tjekke din postkasse

Som borger har du pligt til at tjekke din digitale postkasse – enten i e-Boks eller på Borger.dk. Da du automatisk er tilmeldt Digital Post fra det offentlige, er det vigtigt, at du får sat din konto korrekt op og jævnligt tjekker din postkasse, så du ikke overser vigtige beskeder. Når et digitalt brev er ankommet til din digitale postkasse, betragtes det som modtaget – også selvom du først opdager det langt senere.

Backup: Brug e-Boks til at gemme filer i skyen

E-Boks handler ikke kun om at sende og modtage digital post. Du kan også lægge billeder, dokumenter og andre filer op i din e-Boks, og på denne måde gemme filerne i skyen. Dine filer er dermed i sikkerhed, ligesom du altid kan tilgå dem uanset tid og sted. Du kan f.eks. gemme fotos, fødselsattest, uddannelsesbevis, kvitteringer eller en kopi af skødet på din bolig.

Mens du har ubegrænset plads til den post, som du modtager i e-Boks, er der en begrænsning for de filer, du selv lægger op. Her har du nemlig 1 GB til rådighed. Hvert dokument, du uploader, kan maksimalt fylde 10 MB.

Sådan gemmer du dine egne dokumenter i e-Boks (computer):
Start med at logge på e-Boks på www.e-boks.dk. Vælg herefter den mappe, hvor dokumentet eller dokumenterne skal placeres. Klik på ’Upload dokument’ og vælg de filer, du vil uploade. Afslut ved at trykke ’OK’.

Sådan gemmer du dine egne dokumenter i e-Boks (mobil / tablet):
Start med at åbne app’en på din smartphone eller tablet, og tryk på menu-knappen oppe til venstre. Tryk på ’Upload en fil’ (hvis du allerede har filen på din enhed) eller tryk på ’Mine uploads’ (hvis du ønsker at tage et billede af et dokument og efterfølgende uploade det).

Se hvordan du uploader dine egne dokumenter i e-Boks i videoen nedenfor:


Har du allerede filen, så vælg den og tryk ’Gem’. Indtast navn på filen og tryk ’Gem’ igen. Skal du først tage et billede, så vælg ’Upload et billede’, tag et billede af dokumentet med dit kamera, og vælg ’brug billede’, hvis du er tilfreds med billedet. Indtast herefter navn på filen og tryk ’Gem’.

Kontakt e-Boks

Oplever du problemer med e-Boks? Du kan tjekke driftsstatus for e-Boks her. Du kan også kontakte brugersupporten hos e-Boks på telefon 82 30 32 30. Åbningstiderne er 09:00- 20:00 (mandag til søndag) og 10:00- 15:00 på helligdage.