Profil: Christian Stadil

Erhvervsmand, buddhist, milliardær, kendis og forfatter – Christian Stadil er en mand med mange titler, og Hummel-ejeren er da også en af de mest karismatiske erhvervsledere i landet. Under mantraet ‘doing good whilst doing business’ arbejder Stadil for, at der skabes social og økonomisk værdi på én og samme tid. Filosofien hedder Company Karma, og korrekt implementeret skaber filosofien både større overskud, et stærkere brand og gladere medarbejdere.

Fra sergent til forretningsmand på fuld tid

Christian Stadil blev født i 1971 som søn af finansmanden og advokaten Thor Stadil og dennes hustru, Kirsten Malling Stadil. Stadil blev student fra Herlufsholm Kostskole i 1989, og søgte herefter ind i Den Kongelige Livgarde, hvor han var sergent fra 1990 til 1992. Siden gav han sig i kast med jurastudiet, men droppede ud to år senere, for i stedet at forfølge drømmen om at blive forretningsmand på fuld tid.

I 1990’erne starte Christian Stadil firmaet Thornico sammen med faderen Thor Stadil – et firma, som i dag er et globalt konglomerat, der dækker over mere end 120 forskellige virksomheder. Thornicos industrier beskæftiger sig bl.a. med fødevarer, teknologi, shipping, ejendomme, finansiering, livsstil samt sport og mode. Sidstnævnte dækker over det verdenskendte brand, Hummel, som Thor Stadil købte det fulde ejerskab af i 1999.

Brandingguru for Hummel

Hummel var oprindeligt en tysk virksomhed, grundlagt i Hamborg i 1923. De første danske investorer meldte sig på banen i 1973, hvilket i 1979 ledte til en sponsoraftale med det danske herrelandshold i fodbold. Året efter kom Hummel 100% på danske hænder, og stod bl.a. bag den ikoniske EM-trøje fra 1992. Siden gik det dog ned ad bakke, og i 1998 kunne Hummel præsentere et underskud på 19 millioner kr.

Der var således nok at arbejde på for Thor og Christian Stadil, da de overtog firmaet i 1999. Her blev det Christian Stadils fornemmeste opgave at vende skuden for det hæderkronede sportsmærke. Stadils engagement samt evne til at tænke anderledes og afkode tidens tendenser, fik hurtigt virksomheden tilbage på ret køl.

Det hele handlede tilsyneladende om den rette branding, og det viste sig bl.a. at retro-designs fra 1970'erne skulle være den helt rigtige satsning. Herudover sørgede Stadil for at virksomhedens tøjkollektioner uopfordret blev sendt afsted til tidens hotteste navne – bl.a. til sangerinden og skuespilleren Jennifer Lopez. Med Lopez iført det ikoniske Hummel-logo, blev der genereret masser af reklame for ganske få midler.

Filosofien bag Company Karma

Branding, positionering, salg og forretningsudvikling er nøgleord, som for alvor knytter sig til Christian Stadil, der hellere end gerne kaster sig ud i nye forretningseventyr. Fælles for dem alle er, at de tager filosofien Company Karma til sig. Company Karma er en forretningsstrategi, hvor miljømæssige og sociale parametre er lige så vigtige som de økonomiske. Filosofien har udmøntet sig i de tre søjler: (1) bæredygtig vækst, (2) branding og kommunikation og (3) virksomhedskultur.

Stadils virksomheder skal altså tage socialt ansvar, så de ikke alene fokuserer på at vækste. Det er vigtigt, at væksten foregår på en bæredygtig måde. Virksomhederne skal ligeledes markedsføres på en unik og kreativ facon, og der skal skabes en værdi og en identitet, som både giver mening for virksomheden og for den enkelte medarbejdere.

En folkelig appel

Alt imens Christian Stadil har haft travlt med at øge familieformuen i Thornico Holding, har han også haft tid til at pleje sit offentlige image. Ved at kombinere østens mindfulness og de buddhistiske traditioner med moderne virksomhedsledelse, har Stadil skilt sig ud fra de øvrige topledere i det danske erhvervsliv. Han har med årene tilegnet sig en folkelig appel, som har åbnet mange døre – også i den mere glamourøse afdeling.

Udover at være medforfatter til bøger som ’Company Karma’ (sammen med professor Steen Hildebrandt) og ’I bad med Picasso – sådan bliver du mere kreativ’ (sammen med professor Lene Tanggaard) har Christian Stadil også deltaget i en lang række tv-programmer – bl.a. Stjernerne på slottet på TV2 og Løvens Hule på DR.

Til daglig bor Christian Stadil i Holte sammen med ægtefællen Alice Rosenkrantz Stadil og deres fire børn. Hans firma, Thornico Holding, havde i 2020 en formue på hele 6,6 milliarder kroner, hvilket gjorde Stadil til den 20. rigeste person i Danmark. Stadils far, Thor, er fortsat en del af virksomheden, men det er Christian, der har det egentlige ansvar for at videreudvikle forretningsområdet i overensstemmelse med ønsket om Company Karma.