Profil: Jakob Jønck

Jakob Jønck er ikke den typiske serieiværksætter, der udelukkende fokuserer på den næste exit og en ny million på kontoen. Jøncks projekter er skabt med hjertet ud fra et ønske om at gøre verden til et bedre sted.

Udover at drive Simple Feast, der producerer og distribuerer grøntsagsbaserede færdigretter, tager Jakob Jønck gerne del i debatten om klima, miljø og bæredygtighed, og opfordrer i samme ombæring verdens erhvervsledere til at tage stilling til klodens problemer, og gøre en aktiv indsats for at begrænse klimaforandringerne.

Jakob Jønck blev for alvor kendt i den danske offentlighed, da han solgte sine andele i de verdensomspændende app-succeser Endomondo og MyFitnessPal til det amerikanske sportstøjfirma Under Armour.

Med et stort millionbeløb på kontoen, kunne Jakob Jønck have valgt at læne sig tilbage og nyde et tidligt otium, men det var imidlertid ikke den rollemodel, han ønskede at være for sine børn. I stedet er målet at få udbredt plantebaseret mad til den brede offentlighed for dermed at sikre dyrevelfærden og spare på klodens ressourcer. Besøg Jakob Jøncks profil på Instagram her.

Statskundskab og skiinstruktør

Jakob Jønck har altid været glad for sport, og det er således ikke tilfældigt, at det netop var en sports- og fitness-app, der skulle bane vejen for de fremtidige erhvervssucceser. Endomondo var dog ikke Jøncks første digitale platform.

Fra 1998 til 2005 arbejde Jønck som skiinstruktør i de franske alper, og her oplevede han, at der manglede en platform, som gjorde det muligt for skandinaviske turister at booke en skandinavisktalende skilærer. ”Jeg var selv skilærer, og opdagede et problem, som ingen havde løst”, fortalte Jønck i podcasten Rollemodellerne med Bjørn Vestergaard Barfoed.

Fra ski til McKinsey

Resultatet blev til skischoolonline.com, som var Jøncks første succes med at skabe en digital platform. Det var et uoverskueligt marked, som Jakob fik sat struktur på. Skischoolonline.com blev skabt mens Jakob Jønck læste sin bachelor i Statskundskab ved Københavns Universitet, og platformen gav et fingerpeg om, hvad Jønck gerne ville bruge din energi på.

Efter kandidatuddannelsen gik turen dog først til konsulentvirksomheden McKinsey, hvor Jakob Jønck som nyuddannet cand.scient.pol. fik job som konsulent og rådgiver. Sammen med de to kollegaer, Mette Lykke og Christian Birk, sprang han dog ud som iværksætter på fuld tid, da trekløveret i 2008 grundlagde fitness-appen Endomondo.

Jakob Jønck virksomheder: Sjov og motion med Endomondo

Endomondo-appen passede perfekt i tidsånden, og blev hurtigt en succes verden over. Individuelle sportsgrene som løb og cykling var på vej frem, men da mennesker er socialt anlagte, var det oplagt at inddrage teknologien og på denne måde skabe et fællesskab på tværs af de individuelle løbeture. Med Endomondo blev det sjovere at dyrke motion, da man både kunne måle, sammenligne og konkurrere på tider, hastigheder og distancer.

Det var Jakob Jønck, der stod for at udvikle Endomondo-appen, og her brugte han sig selv og sine personlige ønsker som ledetråd. ”Løser du noget for dig selv, og løser du det godt, så er der også en chance for, at der er en million andre, der synes det er fedt”, fortalte han i podcastserien Rollemodellerne.

Mens Jakob Jønck havde styr på det med idræt, forholdt det sig anderledes med ernæring. Derfor fattede Jønck interesse for appen MyFitnessPal, som han også blev en del af ejerkredsen bag. ”Jeg vidste alt for lidt om ernæring, og brugte al min tid på sport”, har han fortalt.

MyFitnessPal skulle gøre folk opmærksom på, hvor mange kalorier de puttede i munden. Desværre fik hverken Endomondo eller MyFitnessPal brugerne til at ændre adfærd, hvilket ærgrede Jakob Jønck, som mener at en adfærdsændring kun indtraf for én eller to ud af hundrede.

Fra Endomondo til Simple Feast

I 2015 blev begge virksomheder – Endomondo og MyFitnessPal – solgt til det amerikanske firma Under Armour. Den samlede pris løb op i svimlende tre milliarder danske kroner. Allerede året inden havde Jakob Jønck dog kastet sig over et nyt projekt, nemlig Simple Feast.

Simple Feast blev skabt sammen med Thomas Ambus fra Endomondo, og startede som et opskriftunivers. Idéen var oprindeligt at skabe en superintelligent kogebog som kunne hjælpe med at lave en indkøbsseddel, men i 2017 begyndte Simple Feast også at sælge måltidskasser på det danske marked.

”Jeg er meget skeptisk over for vores evne til at forandre noget som helst, hvis der ikke kommer løsninger, der er nemmere og mere attraktive end dem vi har nu”. Sådan formulerede Jakob Jønck sig i magasinet Dossier, og målet er således klart: Det skal være let og lækkert at spise kødfrit.

Idéen var at skabe en kasse med mad, der var meget let at tilberede, og som bragte den vegetariske måltidskasse op til et nyt niveau – en decideret mad-revolution, som både har skabt Jakob Jønck venner og fjender.

Et angreb på danskheden

”Simple Feast har det største potentiale for at gøre noget godt i samfundet, men det er også den dummeste idé, jeg har haft, for det kræver, at folk skal lave om på deres vaner, før at det bliver en succes”

Selvom Simple Feast har et erklæret mål om at gøre verden til et bedre sted, er Jakob Jønck overbevist om, at det bliver en lang sej kamp. Derfor tog Simple Feast også utraditionelle midler i brug i forhold til markedsføring – bl.a. med en reklamekampagne, der sidestillede rygning med det at spise kød.

Den provokerende kampagne blev for meget for Folketingets daværende formand, Pia Kjærsgaard, som i lighed med en række andre danskere, ikke kunne se det sjove i at blive udskældt for deres kødforbrug. Jakob Jønck har dog taget kritikken i stiv arm. Han har hele tiden vidst, at det er en stor mundfuld at skabe holdningsændringer i samfundet.

”Som gammel statskundskaber har jeg altid været meget interesseret i samfundet og i dialogen”, fortalte Jønck i Rollemodellerne, og det bliver derfor spændende, om han får held til at ændre holdningen til kødfrie menuer gennem dialog.

Privat bor Jakob Jønck sammen med sin kone, danseren Viktoria Franova (som bl.a. er kendt fra Vild med dans) og deres tre fælles børn i Taarbæk. I fritiden dyrker han surfing, langrend og løb, og i sommerhalvåret ror ind til Simple Feasts kontor på Refshaleøen.

Se alle Jakob Jøncks forbindelser i erhvervslivet her