Profil: Jan Lehrmann
Nogle er gode til at få idéerne, mens andre er gode til at få idéerne til at vokse. Jan Lehrmann hører afgjort til sidstnævnte, og han har gennem en årrække bevist, at han har øje for en god forretning. Lehrmann har således investeret i en række forskellige virksomheder, og været med til at få forretningerne til at udvikle sig. Hvis en virksomhed har potentiale til mere, så ved Jan Lehrmann hvordan forventningerne skal indfries.
Med sin medvirken i DR-programmet Løvens Hule, er Jan Lehrmann for alvor blevet et kendt ansigt i den danske offentlighed. Programmet handler om, at dedikerede og håbefulde iværksættere skal forsøge at overbevise et panel af investorer om, at der skal investeres i netop deres idé. Og det med at investere er bestemt ikke ukendt farvand for Jan Lehrmann. Besøg Jan Lehrmanns profil på LinkedIn her.
Jan Lehrmann virksomheder: Benjamin og Bilbasen
I slutningen af 1990’erne var det særligt to investeringer, der var med til at gøre Lehrmanns navn kendt – i hvert fald i erhvervskredse. Her blev Lehrmann både en del af forlaget Benjamin Media og af hjemmesiden Bilbasen.
Benjamin Media var blevet skabt af Johnny Laursen i 1988 som en rebel til de store bladudgivere, og blev med tiden selv én af de store. Forlaget kendes bl.a. for blade som BilMagasinet, Bo Bedre og Illustreret Videnskab, og Jan Lehrmann nåede som direktør at stå i spidsen for forlaget i syv år, inden han valgte at kaste sig over andre projekter.
Johnny Laursen var også med da Bilbasen blev en realitet i 1999. Bilbasen er en online markedsplads, hvor der handles med biler, motorcykler, campingvogne og lignende. I 2008 blev Bilbasen solgt til Ebay for et trecifret millionbeløb, og året efter kom turen til Benjamin Media, der blev solgt til Bonnier. Bonnier dog allerede erhvervet sig halvdelen af Benjamin Media i 2001.
Et liv med start-up’s
Erfaringerne fra Benjamin Media og Bilbasen har Jan Lehrmann siden anvendt til at investere i forskellige start-up’s – virksomheder, som kan omdannes fra den gode idé til et decideret erhvervseventyr. Blandt Lehrmanns mange projekter finder man bl.a. billedportalen Bazoom, som Nordjyske Medier købte i 2015, samt investeringer i bl.a. Mybanker, Unwire Payment, Trophy Games og butikskæden Normal.
Lehrmanns rolle i Løvens Hule er således ikke meget anderledes, end den rolle han efterhånden har haft i en årrække – blot udenfor tv-kameraerne søgelys. Lehrmann har siden 2019 drevet investeringsvirksomheden Lehrmann Ventures, ligesom han er bestyrelsesformand i Normal. I 2020 havde hans firma, Lehrmann Family, en egenkapital på 349 mio. kr. Til daglig bor han i Hellerup med sin hustru og deres to sammenbragte børn.
Se alle Jan Lehrmanns forbindelser i erhvervslivet her