Profil: Johan Bülow

Johan Bülow er en moderne erhvervsleder og iværksætter med smag for succes. Gennem ’lakrids-imperiet’, Lakrids by Bülow, har han udviklet et verdensomspændende brand med innovative smagsoplevelser. Bülow har stort set patent på ordet gourmetlakrids, og missionen for fremtiden er på plads: Han vil lære hele verden at elske lakrids. Lakrids by Bülow forhandles i 25 lande og virksomhedens dedikerede leder har modtaget priser som ’Årets Leder’ og ’Entrepreneur of The Year’.

Selvstændig som 15-årig

Johan Bülow blev født den 3. april 1984, og voksede op i den bornholmske by Svaneke. Som søn af glaskunstneren Pernille Bülow og merkonomen Henrik Brandt Ibsen blev interessen for iværksætteri og økonomi hurtigt vakt hos den unge Johan Bülow. Moren havde gennem sin glaskunst åbnet flere butikker rundt på Bornholm, og lignende iværksætterdrømme spirede også hos Johan.

De første erfaringer som selvstændig erhvervsdrivende fik Johan Bülow allerede som 15-årig, da han forpagtede en lille strandkiosk i Svaneke. Det kostede 10.000 kroner at forpagte kiosken – penge som han lånte af sin mor. Herefter gik sommerferien med at sælge is, sodavand, slik og toasts. Desværre var der også andre, der var interesseret i Johan Bülows første forretning, og med to indbrud i løbet af sommeren, var der ikke meget overskud tilbage.

Opskriften på succes

Eventyret bag Johan Bülows lakrids startede i moderens kælder i Svaneke. Efter at have taget sin handelseksamen i København havde John fået lakrids på hjernen. Han vidste godt nok intet om, hvordan han skulle fremstille det sorte slik, men alligevel kastede han og kæresten Sarah Askari sig over projektet. De ville lave lakrids, som kunne sælges til de bornholmske sommergæster. Idéen var på plads, men produktet haltede.

Efter et halvt år med 12 daglige arbejdstimer og et lån på 300.000 kr. i banken, var lakridsen stadig ikke, som den skulle være. På bunden af gryden lå resultatet gang på gang tilbage som et uspiseligt, klistret materiale. 

John Bülow indså, at han ikke var manden, der selv skulle lave lakridsen, men derimod sikre at den blev, som han ønskede. Hjælp kom til udefra. Tage Kusk – en mand med mange års erfaring og senere produktionsdirektør i firmaet – blev hentet til Bornholm, og så gik det pludselig hurtigt. Den 7. juli 2007 kl. 10:00 blev den første æske lakrids solgt fra butikken i Svaneke, og kl. 12:30 var alt udsolgt.

Et eksklusivt brand

Det er indlysende, at historien om Johan Bülow er succeshistorien om en iværksætter, der forfølger sine mål, og ikke giver op, selvom der er modgang. Det kræver hårdt arbejde at få en nystartet virksomhed til at blive en god forretning, og det er vigtigt at vide, hvilken retning man gerne vil tage virksomheden i. På hele rejsen har Johan Bülow ikke alene haft produktet, men også brandet i tankerne.

Efter de første lakrids-succeser, kom de store supermarkeder hurtigt på banen. Supermarkedernes ønske om at forhandle Johan Bülows produkter blev dog afvist i flæng. ”Produktets eksklusivitet betyder alt”, fortalte Johan Bülow i bogen ’Selvstændige – med vilje’, og det var derfor vigtigt, at vælge forhandlerne med omhu.

Bülows største frygt var at udvande produktet, allerede inden den varige succes var i hus. Han udvalgte i stedet små specialbutikker som samarbejdspartnere, ligesom han opbyggede en flot og indbydende webshop. Selvom han kunne sælge mere lakrids, hvis han ville, var det vigtigere at opbygge et stærkt og eksklusivt brand.

Et livsværk til salg og plads til nye investeringer

At fokusere på Lakrids By Bülow som et eksklusivt brand viste sig at være den rette strategi. I hvert fald når man tog et kig på virksomhedens opsætning. Derfor voksede opmærksomheden også hurtigt omkring den hurtigt voksende virksomhed, og i 2016 valgte Johan Bülow at sælge 75 procent af sit lakridsimperium til den svenske kapitalfond Valedo Partners. Bülow kunne herefter sætte omkring en halv milliard kroner ind på bankkontoen.

Her fik pengene dog ikke lov at stå særligt længe, for en sand iværksætter kan naturligvis ikke bare sætte sig tilbage i stolen og nyde den seneste succes. I stedet er mange af pengene blevet investeret. Både i familiens villa på Frederiksberg hvor Johan Bülow og Sarah Askari bor med deres to børn, og i nye erhvervsprojekter. Det gælder bl.a. virksomheden Sprout, hvis kerneprodukt er en blyant med indbygget plantefrø. Når blyanten er blevet for kort til at skrive med, kan man i stedet plante den i en urtepotte, hvorefter blomster og krydderurter vil spire frem.