Profil: Martin Thorborg

Selvom Martin Thorborg efterhånden har haft en finger med i en lang række virksomheder, er det stadig den første store succes – internetportalen Jubii – som folk forbinder ham med.

Modsat den hedengangne internetportal, er der dog fortsat fuld fart på Martin Thorborg. Han er både flittig iværksætter, virksomhedsleder, foredragsholder og forfatter. Udover de erhvervsmæssige kasketter, forsøger han også at være familiemenneske, selvom det naturligvis kan være lidt af en udfordring af få tid til det hele. Besøg Martin Thorborgs profil på LinkedIn her

Grundlæggelsen af Jubii

Martin Thorborg var knap nok fyldt 25 år, da han startede Jubii sammen med vennerne Henrik Sørensen og Kasper Larsen. Året var 1995 og internettet var stadig ukendt farvand for de fleste mennesker. Der fandtes ikke andre internetportaler i Danmark, så de tre danske gutter måtte derfor kigge mod USA, hvor særligt Yahoo.com blev den store inspirationskilde.

I midten af 90’erne var det internetportalerne, der vogtede adgangen til det store internet. Det var dem, der kunne sende brugerne i retning af specifikke produkter og firmaer – lidt a la Amazon i dag. Denne form for trafik gjorde det let at trække brugerne i bestemte retninger, for de klassiske søgemaskiner var endnu ikke specielt veludviklede. Begrænsninger for brugerne var dog til gavn for internetportalerne, som kunne lave mange penge på at forbinde relevante brugere med lige så relevante sælgere.

Den første store handel

Det var hårdt arbejde at bygge en internetportal op, men de lange arbejdsdage førte også rigdom og anerkendelse med sig. Allerede inden årtusindskiftet vidste alle i Danmark hvad Jubii var for en størrelse, og i år 2000 blev virksomheden kåret som årets varemærke af Dansk Markedsføringsforbund. Udover lange arbejdsdage for Martin Thorborg og co. var der også tid til at feste, og festerne hos Jubii løb bestemt ikke stille af.

I efteråret 2000 opnåede Jubii et foreløbigt højdepunkt, da internetportalen i Børsen blev vurderet som Danmarks næststærkeste varemærke, kun overgået af Coca Cola. Med succeser som disse fik virksomheden et kolossalt rygstød, og Jubii blev da også bemærket i det store udland. Her sad Lycos – en fransk pendant til Jubii – klar med et stort millionbeløb, som Thorborg og de øvrige medejere ikke kunne sige nej til.

Martin Thorborg virksomheder: SPAMfighter og Amino

Efter Jubii-eventyret var Martin Thorborg bestemt ikke færdig med at investere i moderne software, og han kastede sig bl.a. over computersikkerhed. Det skete gennem SPAMfighter – et antispam-filter og senere også antivirusprogram – som Thorborg startede i 2003. Igen var Henrik Sørensen med på holdet, som desuden talte Daniel Hjortholt og Martin Dyring.

På mindre end halvandet år rundede SPAMfighter 300.000 brugere, og ved indgangen til år 2006 var brugertallet oppe på en million. Den flotte vækstkurve var med til at illustrere, at Martin Thorborg var mere end bare ’ham der med Jubii’. Et anden yderst succesfuldt projekt var Amino – en portal for danske iværksættere.

Hjemmesiden gik i luften i foråret 2005, men i begyndelsen var det vanskeligt at få folk til tasterne. Faktisk måtte Martin Thorborg – under forskellige falske navne – plante en hel del kommentarer, inden Amino kunne udvikle sig til Danmarks største hjemmeside for iværksættere.

Hjælp til iværksættere og mindre virksomheder

Gennem Amino fik Martin Thorborg skabt et aktivt forum for potentielle iværksættere, og han fik samtidig mulighed for at dele ud af sine egne erfaringer fra branchen. Det samme har han gennem en årrække gjort gennem forskellige foredrag og bøger. At hjælpe håbefulde iværksættere i gang passede også godt sammen med Thorborgs næste store projekt, nemlig Dinero.

Dinero blev skabt som et gratis bogførings- og faktureringssystem, som primært var henvendt til mindre virksomheder. Løsningen passede således også perfekt til de nystartede iværksætter-firmaer, som Thorborg også appellerede til gennem flere andre projekter.

Solgt til Visma

Dinero tilbyder i dag både en række gratis løsninger samt en omfattende portal for pro-brugere. I 2016 valgte Martin Thorborg at sælge Dinero til den norske koncern, Visma for et stort millionbeløb. Thorborg fortsatte dog i virksomheden som administrerende direktør.

I dag giver Martin Thorborg fortsat mange foredrag, ligesom han gerne optræder i forskellige medier. Han bor i en strandvejsvilla sammen med konen Jannie Buch (lillesøster til iværksætterkollegaen Jesper Buch) – en villa som han for øvrigt købte af Brian Laudrup i 2016. Thorborg har to børn fra et tidligere forhold.

Se alle Martin Thorborgs forbindelser i erhvervslivet her